Nyttig innhold

Hjelp til rekruttering

Rekruttering til musikkorps: Tips, verktøy og kampanjer for å få flere medlemmer

For å bygge korpset innenfra trenger korpset å ta godt vare på medlemmene, i tillegg til å rekruttere nye medlemmer.

Det gjelder å ha god opplæring med meningsfulle øvelser og aktiviteter slik at alle som er med fortsetter. Dette er grunnmuren for at korpset kan bygge et godt omdømme og oppfattes som en attraktiv fritidsaktivitet.

Skrevet av
No items found.
Rekruttering til musikkorps: Tips, verktøy og kampanjer for å få flere medlemmer

Rekruttering til musikkorps: Tips, verktøy og kampanjer for å få flere medlemmer

For å bygge korpset innenfra trenger korpset å ta godt vare på medlemmene, i tillegg til å rekruttere nye medlemmer.

Det gjelder å ha god opplæring med meningsfulle øvelser og aktiviteter slik at alle som er med fortsetter. Dette er grunnmuren for at korpset kan bygge et godt omdømme og oppfattes som en attraktiv fritidsaktivitet.

Skrevet av
originalt
No items found.

Tenk rekruttering hele året, selv om selve opptaket til korpset oftest foregår i en bestemt periode. Det gjelder å fokusere på at korpset oppleves positivt og er synlig med gode  opptredener på ulike arenaer gjennom hele året, for å nå et større publikum.Sørg for omtale i medier, skriv gjerne pressemeldingene til lokalmedier selv. Slik vil omgivelsene få bedre innblikk i korps som fritidsaktivitet.

Kampanje

I tillegg til helårstanken rundt rekruttering, er det naturlig å ha en rekrutteringskampanje før opptak av nye medlemmer. E naturlig del av rekrutteringskampanjen er skoleopptredener for aktuelle klasser det skal rekrutteres fra. Kampanjen kan også være konsert for skolen et annet sted, korte korpsstunt i klasserom og/eller instrumentprøving for alle på skolen.

Kampanjen planlegges nøye slik at den er tilpasset fristen for å søke plass i kulturskolen, dersom korpset må forholde seg til den. Det er mange måter å gjennomføre kampanjen på, og viktig at det er tilpasset korpset og skolene det skal rekrutteres fra.

Hvordan skal kampanjen gjennomføres?

  • Hvor mange skoler og hvilke klasser rekrutterer korpset fra?
  • Kontakt med korpsets skoler gjennom hele året er viktig, og nærmere avtaler gjøres iht kampanjeperiode.
  • Hvordan kan musikantene, drillerne, dirigentene og de foresatte ta del på en god måte i rekrutteringsprosessen?

Hva trenger korpset av besetning (instrumentsammensetning) fremover?

  • Hvilke instrumenter trenger korpset at nybegynnere starter med?
  • Er det tilstrekkelig lærerkrefter på disse instrumentene?
  • Hva har korpset av instrumenter på lager?

Det er mulig å påvirke fordelingen selv med utgangspunkt i musikantenes ønsker. Legg en plan for hva korpset trenger, både basert på besetning i hovedkorpset på sikt, og i det nye aspirantkorpset. Instrumentfordeling og ønskeliste

Hva skal til for å sikre god rekruttering og størrelse på drilltroppen?

  • Når er det på tide å starte opp med en ny gruppe aspirantdrillere?
  • Har korpset egnede instruktører?
  • Har korpset egnede lokaler?

God formidling

Få elevene interessert

Det er mange måter å gjøre dette på, men musikken og instrumentet/drillingen er utgangspunktet!
(Konsert, korte stunt i klasserom og/eller instrumentprøving)

Informasjon til hjemmet

Følg opp med informasjon til foresatte når og hvordan de kan delta for å bli nærmere kjent med korpset.
Her gjelder det at de ikke må vente for lenge. Eleven får fort interesse for andre ting.

  • Send invitasjon til  informasjonsmøte og instrumentprøving hjem i ranselpost, eller hør med skolen om det kan komme som melding via andre kanaler til familiene
  • Be om å få et par minutter på foreldremøtet
  • Skriv i lokalavisen og bruk sosiale medier
  • Noen skoler deler ut telefonnummer til foresatte av barna som ønsker å bli med. Det viser seg å bety mye å komme i dialog med de det gjelder for avklaringer rundt det å gå i korps.

Korpssupportere

Musikanter, dirigenter, instruktører og styret er selvsagte ressurser, men det finnes mange potensielle supportere i foreldre, søsken og annen familie. Sannsynligheten er stor for at mange av disse stiller seg positive til å bidra, om de blir invitert.

Andre støttespillere i nærmiljøet kan også spille en viktig rolle i omdømmebyggingen. Rektor, lærere, fotballtrenere, venner og familie kan bidra til at korps får høy status og heie frem glade og stolte musikanter. La de som er engasjert og positive til korpset bli bevisst sin viktige rolle. Deres positive engasjement og omtale av korpset er gull verdt overfor de som er med og som en god reklamekanal til befolkningen.

La korpssupporterne ta del i korpsarbeidet. Det er mange små oppgaver som kan spres på flere og mange synes det er gøy å kunne bidra i fellesskapet!

Til dirigenten:

  • Ta deg tid til å hilse på og slå av en liten prat med alle som er innom øvelsen.

Til styret:

  • Gi noen som hovedoppgave å fange opp de som er innom øvelsen, slik at alle føler seg velkomne til en kopp kaffe og prat, om man er mamma, pappa, onkel, ste-bestemor eller nabo osv.

Hjemmeside og sosiale medier

Hjemmeside så vel som sosiale medier bør gi en god og oversiktlig presentasjon av korpset:

  • Hva gjør korpset nå og hva drømmer korpset om å få til?
  • Når øver/trener de ulike gruppene?
  • Hvem er dirigenter/instruktør?
  • Kontaktpersoner?
  • Hvordan melder man seg inn?
  • Hva koster det? Og hva dekker kontingenten? Finnes det løsninger for de med lav inntekt?

Sørg for løpende oppdatering.

Nettvett

Husk at det finnes regler for publisering av bilder, nettsaker og annet. Disse kan du lese om hos Datatilsynet. Det er tre aspekter som er særlig sentrale når det gjelder publisering av fotografier på internett: Personvern, opphavsrett og etikk.

Kontakt med lokalmedia

Lokalavisene kan ha lavere terskel for å bruke tekst når de får fiks ferdig pressemeldinger eller lignende tilsendt.

Husk på følgende:

  • En pressemelding er ikke en annonsetekst.
  • Bruk maks et halvt A4-ark. Legg ved et fint bilde i god oppløsning.
  • Skriv enkelt, spar på detaljene. Det viktigste kommer først
  • Husk å ta med kontaktinformasjon (korpsets pressekontakt, dirigent og/eller leder)

Viktig:

  • Budskapet ditt må være enkelt og tydelig
  • Ha noe på hjertet, vis engasjement, gjør historien din spennende for andre
  • Følg opp kontakten med journalisten, da er det lettere å få innpass ved en seinere anledning
  • Lag en mappe med presseklipp – kjekt og nyttig til en seinere anledning.

Materiell

Her finner du hjelpemidler som:
Plakater, brosjyremateriell, give-away-pakke og header-bilde til facebook

Her finner du også: Velkommen til korpset på 14 ulike språk

Her finner du et par korps sin egne filmer: Filmer som forklarer korpsaktivitet

Les om Erlend Bratlies rekrutteringsopplegg for mange korps i Stavangerregionen

Det første møtet

Foreldrenes første møte med korpset er avgjørende for om barn begynner i korps. Korpset har kun én mulighet til å gjøre et godt førsteinntrykk.

Her er noen punkter som kan bidra til et godt første møte:

  • Vær godt forberedt og ha en klar agenda
  • Lag en plan for kvelden med oppgaver og ansvarsfordeling – hvem gjør hva?
  • Gi kortfattet og tydelig informasjon
  • Vis interesse for alle barna og deres foresatte
  • Fokuser på den gode opplæringen
  • Veiled de nye musikantene til å ønske seg instrumenter de har fysikk og gehør til å mestre
  • Hold gjerne en minikonsert/oppvisning med aspirantene, eller hele korpset denne kvelden
  • Fyll gjerne ut innmeldingsskjema med det samme

Sørg for at instrumenter, instruktører, lokaler og organiseringen av undervisningen er klart på forhånd.

Sett i gang!
Barnet som har meldt seg inn er klar nå! Sørg for at de som starter får et tilbud så raskt som mulig: De begynner i korpset for å få spille eller drille, og det vil de starte med umiddelbart.

Relaterte artikler

Se alt nyttig innhold
Ingen resultater
Tilbakemelding
No items found.