Nyttig innhold

Spillkveld

Spillkveld

Styrker ungdommens innflytelse i eget korps!

Målgruppe: Ungdom 13-19 år, styret inkludert dirigent og hele korpset.

Skrevet av
No items found.
Spillkveld

Spillkveld

Styrker ungdommens innflytelse i eget korps!

Målgruppe: Ungdom 13-19 år, styret inkludert dirigent og hele korpset.

Skrevet av
originalt
No items found.

Målet med Spillkveld

Spillkveld er en korpsøvelse hvor målet er ungdommens medvirkning i egen korpshverdag. Aktiviteten går totalt over 15 uker, med korpsets ungdom som en viktig ressurs. På første fysiske møte, Spillkvelden, møtes korps, spillkveldleder og musikere fra NMF til en litt annerledes øvelse.

Målet med aktiviteten er å gi ungdom en tydelig stemme i korpset, i samspill med både dirigent og korpsets styre. På selve Spillkvelden er ungdom mellom 13 og 19 år aktive i innøving og videreformidling av nytt repertoar. Ungdommer, dirigent og styret følges opp av spillkveldleder mellom de fysiske møtepunktene, og målet er å etablere en arena for ungdoms medbestemmelse.

Hva skjer på Spillkvelden?

Spillkvelden er en kveld der ungdommene tar styring i sitt eget korps - en takeover av en vanlig øvelse, full av musikk, samarbeid og energi. Kvelden starter med at ungdommene lærer ny musikk sammen med PULSE, vårt internasjonale team med musikk som verktøy for samspill og utvikling.

Deretter samles ungdommene til et felles måltid. Har korpset en Pizzabakeren i nærheten, kan korpset få gratis pizza til ungdommene gjennom NMF sin samarbeidsavtale. Underveis i måltidet starter medvirkningsverkstedet under ledelse av spillkveldleder. Her brukes ungdomskort med påstander om hvordan ungdommens korpshverdag er, og hva de ønsker å utvikle videre.

Ungdommene formulerer egne mål for fremtidens korpshverdag i eget korps. Mål som de selv eier og i samarbeid med spillkveldleder, styret og dirigent skal følge opp. Mot slutten av kvelden inviteres de yngre musikantene i hovedkorpset inn. Ungdommene får prøve seg som ledere ved å lære bort den nye musikken. Spillkvelden rundes ofte av med en hentekonsert, før ungdommene presenterer målene sine for styret og dirigenten.

Hele programmet - 15 uker med utvikling

Spillkvelden er en del av et utviklingsløp som varer i 15 uker. Først møter styret, dirigenten og ungdomsrepresentantene spillkveldleder digitalt for å forberede innholdet i aktiviteten og rollen til ungdommene. I disse dager tester vi også ut et eget forberedende digitalt møte for ungdom.

Etter gjennomført Spillkveld følger ukentlig oppfølging. Spillkveldlederen holder kontakt med både ungdommene, styret og dirigent digitalt, slik at tiltakene blir fulgt opp i praksis. Midtveis møtes alle til en kortkveld, der de bruker påstandskort for å snakke om motivasjon, fellesskap og mål videre. Oppfølgingen fortsetter fram til en felles avslutning, med mulighet for et digitalt oppsummeringsmøte.

Forskning og samarbeid

Spillkveld er en del av et større forskningsprosjekt ved Universitetet i Bergen, ledet av professor Nora Wiium. Forskningsprosjektet Engasjement i musikkorpsaktiviteter og positiv ungdomsutvikling (PYD) undersøker hvordan ungdommers styrke og ressurser i musikkorps er relatert til ulike indikatorer på trivsel, psykisk velvære og helseatferd. Undersøkelsen gjennomføres tre ganger med fem til seks måneder intervall. Positiv ungdomsutvikling fokuserer på å styrke ungdommers ferdigheter, interesser og utvikling gjennom meningsfulle aktiviteter. Korpset spiller en nøkkelrolle i dette, ved å tilby en arena hvor ungdommer kan utvikle seg musikalsk og personlig.

Positiv ungdomsutvikling beskriver fem kjerneområder som kjennetegner ungdom som trives og utvikler seg positivt:
Kompetanse, Omsorg, Relasjoner, Positive handlinger og Selvtillitt

Disse verdiene er grunnlaget for både forskningen og korpsets eget ungdomsarbeid. Alle ungdommene som er med i aktiviteten får automatisk tilsendt undersøkelsen og bes om å bidra.

Ordforklaringer

Spillkveldleder

Ressursperson fra NMF som følger korpset på alle aktiviteter og i oppfølgingen. Spillkveldleder er også den som gjennomfører runden med ungdom og påstandskortene.

Medvirkningsverksted

En strukturert prosess der ungdom får påvirke innhold, arbeidsmåter og prioriteringer i korpset.

Påstandskort

Et refleksjonsverktøy bestående av korte utsagn som brukes til å skape samtale og bevissthet rundt motivasjon, fellesskap og trivsel.

Ungdomskort

Et refleksjonsverktøy bestående av korte utsagn som hjelper ungdommer å uttrykke erfaringer, ønsker og ideer om egen korpshverdag og videre arbeid.

Positive Youth Development

En forskningsbasert tilnærming som fokuserer på ungdoms styrker, deltakelse og livsferdigheter - ofte omtalt gjennom de fem C-ene: Kompetanse, Omsorg, relasjoner, Positive Handlinger, Selvillit og karakter.

Hvem kommer til korpset?

En spillkveldleder per korps.

PULSE-teamet

To PULSE-deltakere per Spillkveld.

Drill (ved behov)

Relaterte artikler

Se alt nyttig innhold
Ingen resultater
Tilbakemelding
No items found.