Jeg ønsker å varsle
Har du eller noen du kjenner opplevd eller oppdaget noe du mener det er viktig å si ifra om? Du kan si fra om hendelser eller handlinger som du selv har opplevd, oppdaget, har direkte kjennskap til, eller har hørt om fra andre.
Hva kan jeg varsle om?
- Mobbing, diskriminering og rasisme
- Økonomisk mislighold og korrupsjon
- Seksuell trakassering og overgrep
- Brudd på retningslinjer
- Lovbrudd
Hva bør jeg ha med i varselet?
- Oppsummer hva som har skjedd, hvem du varsler om, andre involverte, og når og hvor det har skjedd.
- Vær så konkret som mulig. Dersom det gjelder flere hendelser, beskriv dem separat og lag gjerne en tidslinje.
- Legg ved relevant dokumentasjon som bilder, video, tekst eller annet.
- Dersom andre har vært vitne til hendelsen eller opplevd lignende forhold, inkluder navn og kontaktinformasjon til disse etter avtale.
Hvordan kan jeg varsle?
Du kan varsle skriftlig eller muntlig, gjennom et møte eller på telefon. Et skriftlig varsel skal sendes via NMFs digitale varslingsportal. Et varsel skal alltid sendes til korpset eller regionen hvor hendelsen skal ha funnet sted.
Normalt skal alle skriftlige varsler sendes inn via NMF sin digitale varslingsportal: mittvarsel.no.
Alle varsler behandles strengt fortrolig og av så få som mulig.
Du kan varsle anonymt, men vi oppfordrer til å oppgi fullt navn slik at saken kan undersøkes grundig.
Jeg skal hjelpe en som varsler
Som musiker, driller, dirigent, tillitsvalgt eller støttespiller i et korps kan du bli gjort kjent med bekymringsverdige eller kritikkverdige forhold, eller ulovlige hendelser. Da er det viktig at du hjelper den som forteller deg dette, med å varsle.
Vurder behovet for hjelp
Som tillitsperson må du vurdere om varsleren har behov for akutt fysisk eller psykisk helsehjelp, og om saken bør meldes til politi eller barnevern. I slike situasjoner skal du forsøke å trygge den som er i en utsatt situasjon til en annen ansvarsperson tar over.
Hjelp med å varsle riktig person/sted
Når du får kjennskap til bekymringsverdige eller kritikkverdige forhold, skal du ivareta den som forteller deg dette, og hjelpe vedkommende med å varsle til riktig person i korpset, NMF eller offentlig instans.
Vær en støtteperson
Din rolle er å lytte og innhente informasjon om hva varsleren har opplevd, sett eller hørt. Gi trygghet og sørg for at personen opplever å bli tatt på alvor. Noter det som blir fortalt og få bekreftelse fra varsleren på at notatene stemmer. Sørg for at den som varsler føler seg trygg på at informasjonen behandles konfidensielt.
Dersom du mistenker at personen kan bli utsatt for alvorlig vold eller overgrep igjen, har du plikt til å gripe inn. Denne avvergingsplikten gjelder for alle. Å avverge betyr å forhindre at noe skjer. Har du informasjon som tyder på at et overgrep kan finne sted, er det straffbart å unnlate å melde fra. Du kan kontakte politi, barnevern eller andre offentlige instanser.
Merk: Å ringe politiet om en bekymring er ikke det samme som å levere en politianmeldelse. Politiet foretar sin egen vurdering av saken.
Jeg skal håndtere et varsel
Det er viktig at du som skal håndtere et varsel har sett deg inn i NMFs rutiner.
Motta
Et varsel kan mottas skriftlig eller muntlig, for eksempel som e-post, chatmelding, telefonsamtale eller møte. Skriftlige varsler sendes via NMFs digitale varslingsportal, som hjelper deg steg for steg gjennom prosessen.
Dokumentere
Dersom varselet mottas skriftlig, skal du raskt bekrefte mottak og informere om videre prosedyre.
Dersom varselet mottas muntlig, fokuser på å ivareta personen der og da, samtidig som du dokumenterer innholdet skriftlig. Lytt nøye, vis at du tar informasjonen på alvor, og noter presist og respektfullt.
Husk å få med:
- Hva som har skjedd
- Hvor det skjedd
- Når det skjedde
- Hvem det varsles om
Dersom det finnes relevant dokumentasjon, som chatmeldinger, bilder, film eller lydfiler, skal dette innhentes dersom varsleren ønsker det, og kun dersom materialet er skaffet på lovlig måte eller deles med samtykke.
Ta vare på
Tenk hele veien på hvordan du kan sikre at både varsleren og den det varsles om føler seg trygge og ivaretatt.
Avklare
Før du begynner å undersøke varselet, gjør nødvendige avklaringer for å sikre en god prosess og riktig behandling.
Er saken som er sendt inn et varsel?
Et varsel er en muntlig eller skriftlig melding om kritikkverdige eller ulovlige hendelser eller handlinger i ditt korps eller organisasjon. Dette kan være brudd på regelverk, retningslinjer eller etiske normer.
Følgende regnes ikke som varsel:
- Misnøye med eller uenighet rundt beslutninger eller vedtak
- Saker som ikke innebærer brudd på korpsets eller NMFs regelverk
Er varselet en sak som dere skal behandle?
Hovedregelen er at varslings saker skal behandles på lavest mulig nivå, nærmest mulig der forholdet skal ha skjedd.
Dersom varselet gjelder personer tilknyttet ditt korps eller regionledd, eller hendelser som har skjedd på deres arenaer, er det deres ansvar å behandle saken.
Kartlegge
Å kartlegge et varsel betyr å undersøke hva som har skjedd gjennom samtaler med varsler, berørte personer og eventuelle vitner. Samtalene og dokumentasjonen danner grunnlaget for saken.
Gjennomfør individuelle samtaler med varsler, den det varsles om, og andre med relevant informasjon. Dersom varsleren ikke selv er den som er utsatt, skal begge innkalles til hver sin samtale.
Samtalene bør skje i rolige omgivelser som gir trygghet. Vi anbefaler fysiske møter, men digitale samtaler kan brukes ved behov.
Oppsummer samtalene i referat som sendes til godkjenning. Referatet bør være kortfattet og gjengi relevante hendelser og mulige regelbrudd. Fra møtet med den det varsles om, bør det fremgå hvor det er enighet eller uenighet i det som er tatt opp.
Som saksbehandler skal du kartlegge saken gjennom innhentet dokumentasjon og samtaler med involverte.
Konkludere
Når saken er ferdig kartlagt, skal det utarbeides en konklusjon som dokumenterer at saken er undersøkt, vurdert og avsluttet. Konklusjonen skal være skriftlig og formidles til både den varslede og om varslede. Dersom konklusjonen viser at det har vært et kritikkverdig forhold, skal det iverksettes nødvendige tiltak.
Informasjon om NMF sin digitale varslingsportal - MittVarsel
MittVarsel er en digital portal for å melde fra om kritikkverdige forhold på en trygg måte. Portalen gjør det mulig å motta og håndtere varsler sikkert, og å kommunisere med involverte parter underveis. All informasjon knyttet til saken lagres i løsningen, i tråd med personvernlovgivningen.
Forklaring på ord og uttrykk
Anonymitet
Du kan velge å være anonym når du varsler. Dette betyr at du ikke oppgir navn eller annen informasjon som kan identifisere deg. Dersom du varsler anonymt gjennom MittVarsel.no, kan du ikke spores, og mottakerne får ikke vite hvem du er. Du kan likevel velge å gjøre identiteten kjent senere i prosessen.
Avvergingsplikt
Dersom du vet eller tror at noen står i fare for å bli utsatt for alvorlig vold eller overgrep, har du plikt til å forhindre at det skjer. Dette gjelder blant annet ved mistanke om misbruk av familiemedlemmer, barn, eller der en person bruker sin posisjon til å oppnå seksuell omgang med barn eller sårbare personer.
Unnlatelse av å gripe inn er straffbart dersom du mener det er mer sannsynlig at et overgrep vil skje enn at det ikke vil skje.
Habilitet
Habilitet betyr at personer som behandler en varslingssak må være upartiske. Ingen skal ha bindinger eller interesser som kan svekke tilliten til at saken behandles rettferdig og objektivt.
Konfidensialitet
Informasjon i en varslingssak behandles fortrolig og deles kun med personer som er involvert i behandlingen. Unntak gjelder dersom avvergingsplikten trer inn.
Kontradiksjon
Den det varsles om har rett til kontradiksjon, det vil si å bli informert om beskyldningene og få mulighet til å uttale seg før saken avgjøres.
Nyttige lenker
Varsle med navn
- Her kan du varsle med din egen identitet, du bruker egen e-postadresse.
- Når vi mottar et varsel vil vi behandle dette fortrolig. Fortrolighet innebærer i denne sammenheng at identiteten til den som melder og den/de det evt. varsles om, ikke skal gjøres kjent for flere enn
det som det er nødvendig for videre behandling av saken.
Varlse anonymt
- Her kan du varsle anonymt dersom du ikke ønsker at ditt navn skal kobles til saken.
- Du vil få tildelt brukernavn og passord slik at du i etterkant kan logge deg på og kommunisere med saksbehandler.
- Du kan underveis i prosessen gå fra å være anonym til å stå frem med din identitet om ønskelig.
