Aktiviteter og konkurranser
Hold deg oppdatert på kommende konkurranser, kurs, ferietilbud og konferanser.
Kursinfo
Gult dagkurs gir deg en unik mulighet til å bli flinkere på instrumentet ditt, samtidig som du møter mange nye mennesker og koser deg i sommervarmen.
Gult dagkurs foregår 11.-14. august og arrangeres på dagtid i Fana Kulturhus.
Alle våre sommerkurs har erfarne ledere og profesjonelle instruktører, som gleder seg til å møte akkurat deg på kurs!
Dette gule kurset gjennomføres på dagtid og hver dag vil det være variert undervisning med en timeplan bestående av både musikalske og sosiale aktiviteter. Dere skal blant annet spille i korps og grupper, ha musikklek og musikklære-aktiviteter, og ikke minst ha det gøy sammen i pausene!
Hva kan du forvente av et gult dagkurs?
- Masse musikk: Du får spille masse spennende musikk sammen med andre unge musikanter.
- Instrumentutvikling: Kurset fokuserer på å gjøre deg bedre kjent med instrumentet ditt og utvikler dine musikalske ferdigheter.
- Nye venner: Du får møte andre unge musikanter fra hele regionen og får nye venner.
- Avslutningskonsert: Kurset avsluttes med en flott konsert der du får vise familie og venner hva dere har jobbet med og lært.
Hvorfor velge gult dagkurs?
- Det er gøy! Kurset er fylt med lek og moro, samtidig som du lærer masse om musikk.
- Du utvikler deg som musikant: Du får prøve deg på ulike musikkstiler og blir en bedre musikant. Du får nye venner for livet: Musikk er en fantastisk måte å møte nye mennesker på.
Kort sagt: Gult dagkurs er en unik mulighet for unge musikanter til å utvikle seg, ha det gøy og bli inspirert.
Instrument
For at musikanten skal få så god kursopplevelse som mulig, er det viktig at musikantene har med instrument som er i god stand. Sjekk at alle ventiler og slider fungerer godt, og at klaffer er tette, slik at musikanten kan få god lyd i instrumentet sitt. Husk å ta med notestativ. Slagverkere tar med seg stikkebag og øvepad. Alt annet utstyr er tilgjengelig på kurset.
Kurspris
Kurset koster kr 3.400,- og inkluderer lunsj, frukt, undervisningsmateriell og undervisning.
For familier med trang økonomi har vi et sommerkursfond man kan søke på, se under tilskuddsordninger for mer informasjon.
Ved avmelding etter 01.mai 2025 og inntil 30 dager før kursstart, må man betale 50 % av kursavgiften
Ved avmelding senere enn 30 dager før kursstart må man betale hele kursavgiften.
Ved akuttsykdom som forhindrer deg i å delta, så må du bruke sin private reiseforsikringen - til å få dekket deltakeravgiften.
Tilskuddsordninger
Sommerkursfondet har som mål å senke egenandelen for musikanter som trenger det. Korpsleder søker og det kreves ikke dokumentasjon på inntekt for å levere søknad.
- Lenke til sommerkursfond
Lokale støtteordninger
For musikanter som spiller i korps på Askøy sponser ASM med kr.900,- per deltaker på gule kurs og kr. 600,- per deltaker på de øvrige kursene, uavhengig hvor man melder seg på. Sponsingen gjelder for ett kurs.
Sjekk også ut om korpset støtter deler eller hele kursavgiften, eller om korpset har sponsorer.
Påmelding
Styremedlemmer i korps kan se hvem som er påmeldt sommerkurs fra sitt korps i medlemsportalen Tutti under Sentral->Sommerkurs. Her er det også mulig for korpset å melde på medlemmer til sommerkurs via den grønne knappen over listen.
Påmelding åpner 10. desember kl. 12.00
Påmeldingsfrist 1. mai 2025
Deltakerinformasjon
Her kommer deltakerbrev når det nærmer seg.
Disse skal jobbe på kurset
Informasjon kommer.

Gult sommerkurs i Hordaland er et dagtilbud for korpsmusikanter med fokus på musikalsk lek og utvikling, mestringopplevelser og vennskap som skaper minner for livet.
Kursinfo
Sommerkurs i slutten av sommerferien er en strålende måte å komme seg i spilleform, både fysisk og mentalt, før korpsenes sesongstart. Det er også kjekt å treffe gamle og nye korpsvenner på tvers av de vanlige korpsmedlemskapene.
Kurset foregår i hovedsak som samspill med hele korpset, men korpset vil også bli delt i blandede ensembler med instruktører. Ensembleøving konsentreres til en av kursdagene og ender i en intern ensemblekonsert på kvelden.
Ta kontakt med Christine Lillebø på epost christine@musikkorps.no eller telefon
918 62 956 dersom du har spørsmål om kurset.
Kurspris
Kurset blir holdt i tradisjonsrike omgivelser på Gavelstad Gjestegård. Dere blir innkvartert i enkeltrom eller dobbeltrom, med toalett og dusj. Stedet har også noen få rom med 3 og 4 sengeplasser, dersom dere ønsker å bo flere sammen.
- Kurspris med overnatting i enkeltrom: 5200 kr.
- Kurspris pr. deltaker med overnatting i dobbeltrom: 4700 kr.
Prisen inkluderer kurs og overnatting med full pensjon.
Ved bestilling av kurs med overnatting i dobbeltrom må man oppgi hvem man skal dele rom med. Ønsker en å bo i 3- eller 4-mannsrom, eller annen overnatting, ta kontakt for pris.
Avmelding
Påmeldingen er bindende fra 15. april 2025. Ved avmelding etter denne datoen gjelder følgende:
- Før 1. juni: kr. 500,- i administrasjonsgebyr
- Frem til 14 dager før kursstart: halv pris
- Etter 14 dager før kursstart: ingen refusjon
- Ved fremvisning av legeerklæring: ingen betaling
Påmelding
Påmeldingen åpner 10. desember kl. 12.00
Viktig! Du vil motta bekreftelse på påmelding på epost fra styreportalen.no. Får du ikke epost-bekreftelsen, kan det være lurt å se i mappen for epost-søppel. Skulle den havne der, kan du legge til styreportalen.no som avsendere du kan stole på. Ta kontakt på christine@musikkorps.no dersom du ikke mottar bekreftelse.
Vi har hatt god påmelding de siste årene. Pga. kapasitet kan kurset bli fulltegnet før påmeldingsfrist, og du vil da bli satt venteliste. Her gjelder prinsippet «førstemann til mølla».
Deltakerinformasjon
Deltakerinformasjon sendes ut i midten av juni. Da vil du også finne den her.
Dirigent på kurset
Dirigent på kurset er Idar Torskangerpoll.
Idar er aktiv som dirigent for korps over hele Norge, og er jevnlig foredragsholder og lærer ved kurs i regi av NMF. Han er også en meget aktiv komponist og arrangør, og skriver for mange ulike besetningstyper og solo-instrumenter.
Idar har sin utdannelse fra Universitetene i Trondheim og Oslo, der han har studert komposisjon på hovedfagsnivå.

Sommerkurs i Norges Musikkorps Forbund Sør gir deg samspill i korps, nye og gamle venner, gode minner og musikalsk påfyll i ferien, også voksenkorpsmusikanter som deltar på grått kurs.
Om kursene
Kurset tar for seg hvordan du skal lære bort drill til andre, hvordan de ulike drillkategoriene kan benyttes i ditt korps og hvordan du kan bygge videre på kunnskapen du allerede har. Du bør ha god drillbakgrunn for å gå på instruktørkurs.
Kurset består av fire kursdeler, grunnkurs, trener 1, trener 2 og trener 3. Hver kurshelg avsluttes med praktisk og teoretisk prøve med vurdering bestått/ikke bestått. Man må ha bestått grunnkurs for å kunne ta trener 1, trener 1 for å ta trener 2 og så videre.
Teori på kursene er blant annet drill- og danseteknikk, hvordan koreografere drillprogrammer, musikkteori, fysiologi og ernæring, instruksjonsteknikk, konkurranser med mer. Gruppearbeid er også en viktig del av kurset.
Begrenset antall plasser, og førstemann-til-mølla prinsippet gjelder. Gjennomføringen av kurset er avhengig av nok påmeldte.
Mer informasjon kommer
Vi søker arrangør for høstens kurs
Oppdraget er en enkel måte å tjene noen kroner for korpset, samt sikre enkel tilgang til kurset for egne utøvere.
Det vil være hensiktsmessig med en teknisk arrangør som ønsker å ta ansvar for begge kurshelgene, men det er også mulig å vise interesse for kun én av helgene.
OPPSUMMERT
Teknisk arrangør stiller med egnede lokaler og kjentmann med ansvar for det praktiske i lokalene.
Teknisk arrangør tilbyr overnatting og bespisning dersom de har mulighet til det.
Svarfrist: Onsdag 18. juni 2025
Vær oppmerksom på at det er veldig kort svarfrist.
Ta kontakt med oss dersom dere er interessert, men trenger litt ekstra tid for å avklare internt.
Om oppdraget
Nedenfor følger en mer detaljert beskrivelse av behov rundt lokaler og det praktiske.
LOKALER
- Hall/ gymsal (fint om denne kan deles i to, eller er stor nok til to grupper på 15 deltakere samtidig)
- Klasserom med prosjektor/skjerm som kan kobles til medbragt PC/Mac. (To klasserom pr kurshelg)
- Klasserom og hall/gymsal må i utgangspunktet være tilgjengelig hele dagen, men vi kan sjekke timeplan noen uker før for å vurdere om vi klarer oss med kortere tilgang pr dag.
- Fellesområde der kursdeltakerne kan spise/ ta pause.
BEHOV GJENNOM KURSDAGEN
- En voksen til stede gjennom dagen, som blir kursholders kjentmann i lokalene.
- Alle kurs (unntatt Ung Trener) avsluttes med en teoretisk prøve siste kursdag. Kursholder kan ha behov for hjelp med praktisk tilrettelegging før prøven.
BESPISNING OG OVERNATTING
- Som tidligere tilstreber vi å holde kurskostnader så lavt som mulig. Vi håper derfor at teknisk arrangør har anledning til å tilby skoleovernatting til de deltakerne som ønsker det. Eventuelt også bespisning (lunsj og middag) for øvrige deltakere hvis teknisk arrangør ønsker å tilby det.
ØKONOMI
- Teknisk arrangør fakturerer NMF Øst et honorar på 4 000,- kroner pr kurshelg.
- NMF Øst dekker eventuelle kostnader for leie av lokale til selve kurset. Dette avtales på forhånd og utleier fakturerer NMF Øst direkte. Det er budsjettert med 5000,- kroner til leie av lokaler. Dersom teknisk arrangør har anledning til å skaffe rimeligere lokaler deles besparelsen mellom teknisk arrangør og NMF Øst.
- Teknisk arrangør kan selv sette pris på overnatting og bespisning – men vi ber om at utgiftene holdes lave. Da er det størst mulighet for at deltakerne benytter seg av tilbudet.
- All inntekt for bespisning og overnatting går uavkortet til teknisk arrangør.
BEMANNING
- Ingen kurs er fullstendig like, men erfaringsmessig er det behov for 1-4 personer fra teknisk arrangør, avhengig av om man tilbyr bespisning og overnatting.
ADMINISTRASJON
NMF Øst har ansvar for alt informasjonsarbeid, påmeldinger, innleie og honorering av kursholder, samt fakturering.
Kontakt
Spørsmål og interesse rettes til drillkonsulent Henriette Raae-Hermansen:
479 10 066 / henriette@musikkorps.no

Instruktørkurs for drillere som ønsker å jobbe som trenere. Kurset er delt tre deler samt introduksjonskurset Ung Trener.
Søknad og prøvespill
Både tekst og prøvespill-opptak føres inn i dette skjemaet.
Frist for å søke er 31. mars.
Om prøvespillet
Opptaket skal inneholde:
- Utdrag fra korpsverk. I denne mappen finner du notene
- Ett eller to selvvalgte stykker, på til sammen fem til syv minutter
Opptaket kan også inneholde musikk fremført på bi-instrument. Det er ikke krav om at prøvespillet foregår med akkompagnatør. Slagverkere skal fremføre musikk både på skarptromme og melodisk slagverk.
Viktig
Opptaket må ha god lydkvalitet og legges inn i søknadskjemaet som upublisert YouTube-link, (eventuelt kan egen lydfil til filmen legges ved).
Opptaket av de ulike stykkene kan gjøres i separate deler, men vi ser helst at alt klippes sammen til en film. I denne videoen, fra Senter for talentutvikling, får du gode tips til hvordan du spiller inn et prøvespill.
Alle som søker får svar på om de får plass eller ikke. Det vil ta noe tid.
Om Norsk Blåsesymfoni 2025
I år foregår dette i Harstad i samarbeid med Hærens musikkorps med Bjørn Sagstad og Kjetil Djønne som dirigenter. Vi lover en rikholdig uke med flott repertoar, tutti-prøver, seksjonsprøver, huskonsert, workshops og avslutter med konsert i Harstad kulturhus.
Tid
Norsk Blåsesymfoni starter 8. september og avsluttes med konsert fredag kveld 12. september 2025. Du må beregne å bli i Harstad til lørdag.
Sted
Prøvene foregår i Harstad kulturhus og andre lokaler i gangavstand. Avslutningskonserten foregår i kulturhuset.
Deltakerne overnatter i dobbeltrom på Clarion Collection Hotel Arcticus som er i samme hus som kulturhuset. (Har noen spesielle behov forsøker vi å ordne enkeltrom).
Hvem
Målgruppen er musikere, 18-25 år, fortrinnsvis under høyere musikkutdanning, men også videregående elever som vurderer å satse musikk. (Du må ha fylt 18 år når Norsk Blåsesymfoni gjennomføres).
Om du går på skole – sjekk med din skole om dette kan være alternativ undervisning den uka. For musikklinjeelever og musikkstudenter kan det være en god løsning.
Kostnad
Deltakeravgiften er kr. 2000,- .
Dette dekker kursavgift, hotellovernatting, frokost, lunsj og middag hver dag.
Det tildeles også noe reisestøtte.

Kontakt
Har du spørsmål? Kontakt nasjonal musikkonsulent Birgitte Grong: birgitte@musikkorps.no.
Norsk Blåsesymfoni gjennomføres i samarbeid med Forsvarets Musikk med støtte fra Sparebankstiftelsen DnB.

Norsk Blåsesymfoni i Harstad er et unikt prosjekt der du som ung musiker får spille sammen med profesjonelle musikere en uke, og få innsikt i livet som profesjonell korpsmusiker.
Korpskonkurranse – info
Aspirant- og juniorkorps
Spilletid: maks 5 minutter fra første til siste tone på scenen.
Korpsene i denne klassen har som regel musikanter fra 1. - 3. spilleår. Det er ulikt hvordan det enkelte korps organiserer de første årene. Vi legger til rette for at korpset ditt kan stille med de musikantene som pleier å delta på øvelsen.
Skolekorps
Spilletid: maks 15 minutter fra første til siste tone på scenen.
Konkurransen gjennomføres felles for korps med janitsjar- og brassbesetning.
Musikantene i korpset må være født i 2006 eller senere, og man har i denne klassen mulighet til å søke dispensasjon for inntil to deltakere som overskrider aldersgrensen.
Generasjonskorps
Spilletid: maks 15 minutter fra første til siste tone på scenen
Konkurransen gjennomføres felles for korps med janitsjar- og brassbesetning.
Musikanter i denne klassen kan være en blanding av barn og voksne, med overvekt av deltakere født i 2006 eller senere.
Voksenkorps
Spilletid: maks 20 minutter fra første til siste tone på scenen.
Konkurransen gjennomføres i to divisjoner, felles for korps med janitsjar- og brassbesetning. Det er ingen aldersgrenser i voksenkorps.
Reglement
Priser
- Korpsavgift, aspirant-/juniorkorps: 1.850,- per korps (ingen påmeldingsavgift per person)
- Korpsavgift skole-/generasjonskorps: 4.200,- per korps (+ 105,- deltakeravgift per person)
- Korpsavgift voksenkorps: 4.750,- per korps (+ 110,- deltakeravgift per person)
- Medaljer per stykk: 105,- (etterbestilling: 130,- per stk + 295,- i administrasjon)
- Billetter festkonsert og premieutdeling: 65,- (må forhåndsbestilles innen 15.oktober)
- Overnatting 1 natt: 295,- (inkl. 1 frokost og 1 kvelds), 2 netter: 445,- (inkl. 2 frokost og 2 kvelds): bestilling, behov, allergier og betaling skjer direkte til teknisk arrangør, ikke via NMF Nord-Norge.
Påmeldingen er bindende fra påmeldingsfristens utløp. Se generelle vilkår for avmelding.
Bedømming og premier
Aspirant- og juniorkorps
Kriteriene for bedømming er korpsets tekniske kvalitet, musikalske framføring og at repertoaret er tilpasset korpsets nivå. I tillegg vurderes elementer som spilleglede og engasjement. Dommerne gir en musikalsk pris tilpasset korpsets sterke sider. Korpset får også dommerkommentarer, som vi håper at vil være et nyttig redskap på veien videre.
Alle korps mottak pokal. Ingen poeng og rangering.
Skolekorps, generasjonskorps og voksenkorps
Kriteriene for bedømming er korpsets tekniske kvalitet, musikalske framføring og at repertoaret er tilpasset divisjonen og korpsets nivå. Dommerne gir skriftlige, konstruktive tilbakemeldinger, i tillegg til å rangere korpsene.
1. til 3. plass i hver klasse mottar pokal. Alle korps rangeres og får poeng.
Deltakerinfo og viktige frister
Alle påmeldte korps vil motta informasjon på epost. Vi legger også ut informasjonen her.
Viktige frister
19. mai:
- Frist for påmelding
30. august:
- Bestilling medaljer (kan etterbestilles senere – egne priser!)
1. oktober:
- Innsending av deltagerliste (musikanter på scenen): fylles ut i påmeldingen
- Søknad om dispensasjoner (gjelder skolekorps og aspirant-/juniorkorps): sendes til nordnorge@musikkorps.no
- Frist for å melde fra dersom dere har musikanter eller dirigenter som deltar med flere korps (dette påvirker spillerekkefølgen): sendes til nordnorge@musikkorps.no
- Sceneoppsett (fylles inn i påmeldingen – andre innleveringer er ikke godkjent!)
15. oktober:
- Partitur, digital innlevering i påmeldingen
- Repertoarliste, fylles ut i påmeldingen
- Omtale av korps, fylles ut i påmeldingen
- Bestilling av billetter til festkonsert, fylles ut i påmeldingen
Dispensasjoner
Hvis skolekorpset ditt har medlemmer som er over aldersgrensen har du anledning til å søke dispensasjon, slik at også de kan delta i konkurransen.
Du kan søke aldersdispensasjon for inntil to musikanter. De må være medlem i korpset, og være en del av korpsets faste besetning. Dokumentasjon i form av frammøtelister kan bli etterspurt.
Musikantene må være innmeldt i NMF, og registrert i styreportalen.no, i korpset ditt. Send søknad på epost til nordnorge@musikkorps.no.
Partitur
Du skal levere partitur, til bruk for dommerne. Du skal laste opp partiturene i tilsendt lenke fra program.no.
- Partiturene skal være tydelig leselige, og av god kvalitet, slik at dommerne kan jobbe med dem.
- Partiturene skal leveres i pdf-format, og være i A4-format.
- Sjekk at alle sider følger med og at ingen sider er snudd opp ned.
Partitur som leveres ufullstendig etter ovenstående liste vil bli etterspurt på nytt.
Innleveringer
Du skal levere partitur, deltakerliste, repertoarliste, sceneoppsett og omtale av korps og musikk i tilsendt lenke fra program.no. Feltene åpner for innlevering etter påmeldingsfristens utløp.
Slagverksliste
Det vil være fast rigg for slagverk på scenen. Liste med tilgjengelig utstyr vil bli gjort tilgjengelig i forkant av konkurransen og vi ber alle korps om å følge slagverk-riggen slik at vi unngår forsinkelser i konkurranseprogrammet.
Overnatting
Tromsø Folkeskoles Musikkorps organiserer overnatting, tar imot bestilling og sender ut faktura. Ta direkte kontakt på tromsofolkeskole@gmail.com
Publikumsinformasjon
Velkommen til en hel dag fylt med fantastisk korpsmusikk!
Informasjon om program blir publisert på denne siden i midten av februar. I tillegg kan du finne det i program.no-appen.
Billettsalg
Link til billettsalg vil bli offentliggjort så snart den er klar og i god tid før konkurransen.
Billettpriser til konkurransen:
- Voksen: 195,-
- Honnør og barn (til og med 15 år): 115,-
- Familiebillett: 590,- (2 voksne og 2 barn)
- Barn til og med 5 år går inn gratis!
Billettpriser til premieutdeling og festkonsert:
- Voksen: 175,-
- Honnør og barn (til og med 15 år): 100,-
Påmelding
Når du har sendt inn påmeldingen, vil den som er oppgitt som kontaktperson motta bekreftelse på påmelding.
vis du ikke får epost-bekreftelsen, kan det være lurt å se i mappen for søppel-post. Skulle den havne der, kan du legge til program.no som avsendere du kan stole på. Ta kontakt på nordnorge@musikkorps.no dersom du ikke mottar bekreftelse.
NB! Personen som oppgis som «Korpsets kontaktperson» må være registrert som en del av styret, med tilsvarende navn og epostadresse i styreportalen.no.

Nord norsk mesterskap for korps er en konkurranse for aspirantkorps, skolekorps, generasjonskorps og voksenkorps, og er regionmesterskap i NMF Nord-Norge.
Informasjon om Steinkjerspæll
Program
Korpset utfordres i å sette sammen et variert program og lage en underholdende forestilling med en rød tråd som henger sammen fra start til slutt. Programmet må holdes innenfor det oppgitte temaet.
Gjennomgående tema for Steinkjerspæll
Tema for Steinkjerspæll 2025 er "Fra bok til musikk".
Deltakerinfo og viktige frister
Deltakeravgift
Deltakeravgift for Voksenkorps og Skolekorps er kr. 3.000,- pluss kr 100,- pr. spillende medlem. Deltakeravgift for Juniorklassen er kr. 2.000,- pluss kr 100,- pr. spillende medlem.
Juniorklasse
Juniorklassen vil foregå på søndag, samme dag som skolekorpsene. Korpsene som stiller i Juniorklassen får skriftlig vurdering av sin fremførelse, men i denne klassen får de ikke poeng og vil derfor heller ikke bli rangert. Alle korps i juniorklassen får pokal fra NMF og diplom, i tillegg gis følgende priser: Musikkpris og Underholdningspris. Vi håper dette kan gjøre Steinkjerspæll mer tilgjengelig og interessant for enda flere skolekorps å være med på.
Medaljer
Bestilles samlet for korpset ved påmelding for de som ønsker medaljer. Medaljene koster 90,- kroner per stykk.
Festbankett
Etter voksenkorpskonkurransen på lørdag blir det premieseremoni, middag og dans til levende musikk frem til kl. 01.00. Deltakelse på kveldsarrangementet koster kr. 450,- pr. pers og inkluderer bespisning.
Viktige datoer
1.september: Påmeldingsfrist Steinkjerspæll
10.september: Frist for å legge inn endelig antall medaljer
1.oktober: Frist for å legge inn påmelding til Festbankett (for voksenkorpsene)
20.oktober:
-Frist for registrering av program og omtaler (om korps og musikk) i program.no
-Frist for å legge inn antall musikanter (inkl. dirigent) på scenen i program.no (for riktig antall deltakerarmbånd)
-Frist for lagring av sceneoppsett i program.no
Slagverk og teknikk
Sceneinfo
Scenen er 11 meter dyp og 14 meter bred.
Slagverksrigg
Følgende slagverk er tilgjengelig for korpset:
To trommesett, to congas, to bongos, en konserttromme (stortromme), en xylofon (Yamaha YX-350), to skarptrommer, fire pauker (Yamaha TP3326), en stortromme (marsj), to stikkebord, marsjsymbaler (bekken), klokkespill (Bergerhault)
Småperkusjon, stikker og klubber holdes av korpsene selv.
Tilgjengelig teknikk
Fire håndholdte trådløse mikrofoner, fire trådløse "mygger"
Prosjektør og lerret (korpset må stille med egen PC (med HDMI inngang) og en person til å spille av evt lyd/bildefil/presentasjon)
Det er ikke anledning til å ha lydprøver og gjennomgang utover riggetiden til hvert korps.
Påmelding
Påmeldingsfrist 1. september

En underholdningskonkurranse i Steinkjer for skolekorps og voksenkorps.
Korpskonkurranse – info
Aspirant- og juniorkorps
Spilletid: maks 5 minutter fra første til siste tone på scenen.
Korpsene i denne klassen har som regel musikanter fra 1. - 3. spilleår. Det er ulikt hvordan det enkelte korps organiserer de første årene. Vi legger til rette for at korpset ditt kan stille med de musikantene som pleier å delta på øvelsen.
Skolekorps
Spilletid: maks 15 minutter fra første til siste tone på scenen.
Konkurransen gjennomføres felles for korps med janitsjar- og brassbesetning.
Musikantene i korpset må være født i 2006 eller senere, og man har i denne klassen mulighet til å søke dispensasjon for inntil to deltakere som overskrider aldersgrensen.
Generasjonskorps
Spilletid: maks 15 minutter fra første til siste tone på scenen
Konkurransen gjennomføres felles for korps med janitsjar- og brassbesetning.
Musikanter i denne klassen kan være en blanding av barn og voksne, med overvekt av deltakere født i 2006 eller senere.
Voksenkorps
Spilletid: maks 20 minutter fra første til siste tone på scenen.
Konkurransen gjennomføres i to divisjoner, felles for korps med janitsjar- og brassbesetning. Det er ingen aldersgrenser i voksenkorps.
Reglement
Priser
- Korpsavgift, aspirant-/juniorkorps: 1.850,- per korps (ingen påmeldingsavgift per person)
- Korpsavgift skole-/generasjonskorps: 4.200,- per korps (+ 105,- deltakeravgift per person)
- Korpsavgift voksenkorps: 4.750,- per korps (+ 110,- deltakeravgift per person)
- Medaljer per stykk: 105,- (etterbestilling: 130,- per stk + 295,- i administrasjon)
- Billetter festkonsert og premieutdeling: 65,- (må forhåndsbestilles innen 15.oktober)
Påmeldingen er bindende fra påmeldingsfristens utløp. Se generelle vilkår for avmelding.
Bedømming og premier
Aspirant- og juniorkorps
Kriteriene for bedømming er korpsets tekniske kvalitet, musikalske framføring og at repertoaret er tilpasset korpsets nivå. I tillegg vurderes elementer som spilleglede og engasjement. Dommerne gir en musikalsk pris tilpasset korpsets sterke sider. Korpset får også dommerkommentarer, som vi håper at vil være et nyttig redskap på veien videre.
Alle korps mottak pokal. Ingen poeng og rangering.
Skolekorps, generasjonskorps og voksenkorps
Kriteriene for bedømming er korpsets tekniske kvalitet, musikalske framføring og at repertoaret er tilpasset divisjonen og korpsets nivå. Dommerne gir skriftlige, konstruktive tilbakemeldinger, i tillegg til å rangere korpsene.
1. til 3. plass i hver klasse mottar pokal. Alle korps rangeres og får poeng.
Deltakerinfo og viktige frister
Alle påmeldte korps vil motta informasjon på epost. Vi legger også ut informasjonen her.
Viktige frister
19. mai:
- Frist for påmelding
30. august:
- Bestilling medaljer (kan etterbestilles senere – egne priser!)
1. oktober:
- Innsending av deltagerliste (musikanter på scenen): fylles ut i påmeldingen
- Søknad om dispensasjoner (gjelder skolekorps og aspirant-/juniorkorps): sendes til nordnorge@musikkorps.no
- Frist for å melde fra dersom dere har musikanter eller dirigenter som deltar med flere korps (dette påvirker spillerekkefølgen): sendes til nordnorge@musikkorps.no
- Sceneoppsett (fylles inn i påmeldingen – andre innleveringer er ikke godkjent!)
15. oktober:
- Partitur, digital innlevering i påmeldingen
- Repertoarliste, fylles ut i påmeldingen
- Omtale av korps, fylles ut i påmeldingen
- Bestilling av billetter til festkonsert, fylles ut i påmeldingen
Dispensasjoner
Hvis skolekorpset ditt har medlemmer som er over aldersgrensen har du anledning til å søke dispensasjon, slik at også de kan delta i konkurransen.
Du kan søke aldersdispensasjon for inntil to musikanter. De må være medlem i korpset, og være en del av korpsets faste besetning. Dokumentasjon i form av frammøtelister kan bli etterspurt.
Musikantene må være innmeldt i NMF, og registrert i styreportalen.no, i korpset ditt. Send søknad på epost til nordnorge@musikkorps.no.
Partitur
Du skal levere partitur, til bruk for dommerne. Du skal laste opp partiturene i tilsendt lenke fra program.no.
- Partiturene skal være tydelig leselige, og av god kvalitet, slik at dommerne kan jobbe med dem.
- Partiturene skal leveres i pdf-format, og være i A4-format.
- Sjekk at alle sider følger med og at ingen sider er snudd opp ned.
Partitur som leveres ufullstendig etter ovenstående liste vil bli etterspurt på nytt.
Innleveringer
Du skal levere partitur, deltakerliste, repertoarliste, sceneoppsett og omtale av korps og musikk i tilsendt lenke fra program.no. Feltene åpner for innlevering etter påmeldingsfristens utløp.
Slagverksliste
Det vil være fast rigg for slagverk på scenen. Liste med tilgjengelig utstyr vil bli gjort tilgjengelig i forkant av konkurransen og vi ber alle korps om å følge slagverk-riggen slik at vi unngår forsinkelser i konkurranseprogrammet.
Overnatting
Korps som ønsker overnatting kan ta kontakt med Saltvern Skolekorps på post@saltvernskolekorps.no for tips om overnattingslokale.
Publikumsinformasjon
Velkommen til en hel dag fylt med fantastisk korpsmusikk!
Informasjon om program blir publisert på denne siden i midten av februar. I tillegg kan du finne det i program.no-appen.
Billettsalg
Link til billettsalg vil bli offentliggjort så snart den er klar og i god tid før konkurransen.
Billettpriser til konkurransen:
- Voksen: 195,-
- Honnør og barn (til og med 15 år): 115,-
- Familiebillett: 590,- (2 voksne og 2 barn)
- Barn til og med 5 år går inn gratis!
Billettpriser til premieutdeling og festkonsert:
- Voksen: 175,-
- Honnør og barn (til og med 15 år): 100,-
Påmelding
Når du har sendt inn påmeldingen, vil den som er oppgitt som kontaktperson motta bekreftelse på påmelding.
vis du ikke får epost-bekreftelsen, kan det være lurt å se i mappen for søppel-post. Skulle den havne der, kan du legge til program.no som avsendere du kan stole på. Ta kontakt på nordnorge@musikkorps.no dersom du ikke mottar bekreftelse.
NB! Personen som oppgis som «Korpsets kontaktperson» må være registrert som en del av styret, med tilsvarende navn og epostadresse i styreportalen.no.
Nordnorsk mesterskap (NNM) i Bodø er en konkurranse for aspirantkorps, skolekorps, generasjonskorps og voksenkorps, og er regionmesterskap i NMF Nord-Norge.
Om Inspirasjonshelg
Inspirasjonshelg for voksenmusikanter er en spennende helg med samspill under ledelse av en dyktig og inspirerende dirigent.
Bli inspirert
Repertoaret vil være variert og inneholder musikk i flere ulike sjangre. Hovedformålet med helgen er mye spilletid og spilleglede, med en besetning som gir gode forutsetninger for å oppleve magien i musikken.
Dirigenten
Mange av oss har helt sikkert spilt et Jerker Johansson-arrangement i korpset. Nå kan du la deg lede og inspirere av komponisten selv. Ved siden av arbeidet som komponist og arrangørholder Johansson en travel timeplan som perkusjonist og gjestedirigent.
I løpet av helgen skal vi blant annet jobbe med «Masquerade» (Philip Sparke), «Jericho» av Morton Gould, samt «First Suite in Eb» avGustav Holst.
Lokalet
Sentralen er arrangementshuset midt i Oslo sentrum!
Marmorsalen er bankens gamle ekspedisjonslokale i første etasje. Det originale steingulvet og det imponerende marmorinteriøret gir samlingen staselige omgivelser. Salen har levende akustikk godt egnet for forsterket eller lett forsterket musikk, og sterk gjenklang.
Tidsrammer
Lørdag og søndag, mellom 09.30 og 16.00 begge dager. Vi spiller sammen, spiser sammen og lar oss inspirere av hverandre!
Påmelding
Vi sikter på å åpne for påmelding i midten av mai 2025. Følg med!


Inspirasjonshelgen er et helgetilbud til musikanter i voksenkorpsene, som vil oppleve en helg med masse spilling i et inspirerende musikalsk fellesskap.
Gjennomføringsmodell 2026
Hjertelig takk for deltakelsen i NM janitsjar 2025. Her er gjennomføringsdmodellen for 2026 som beskriver opprykk og nedrykk basert på resultatene i 2025
Arrangementsplan 2026
I NM janitsjar 2026 blir enda mer kompakt. Hele 5 divisjoner vil spille i Olavshallens store og lille sal. To divisjoner spiller på Radisson Royal Garden.
Her er arrangementsplanen for 2026.
Deltakelse i NM
Konkurransereglement
NMFs verdier er felleskap, trygghet, mestring og utvikling. Konkurransene skal fungere som et verdifullt virkemiddel for å bidra til positive og utviklende korpsopplevelser.
Konkurransereglementet er grunnlaget for deltakelse i NM. Gjeldende reglement for Norgesmesterskapene ble vedtatt i forbundsstyret i juni 2020.
Konkurranseregler
Vi gjør oppmerksom på følgende i konkurransereglementet § 5.4, «Betingelse for deltakelse».
For å sikre god kvalitet på konkurransen er det viktig at alle følger fristene.
Følgende retningslinjer gjelder:
For sen påmelding faktureres kr 3000,-
For sen innsending av kvalifiseringsopptak faktureres: Blir ikke vurdert som deltaker
For sen innsending av partiturer, deltakerliste eller sceneoppsett faktureres: kr 3000,-
Vi oppfordrer korpsene til å overholde frister og reglement så vi unngår situasjoner med avgifter.
Musikkfaglige rammer
Alle divisjoner spiller et selvvalgt program i finalen. Programmet skal ikke inneholde solistnumre.
Effektiv scenetid regnes fra første til siste tone i konkurransefremførelsen, og inkluderer pauser mellom verk eller satser. All durata skal oppgis og blir kontrollert.
Elitedivisjon: Selvvalgt program med effektiv scenetid inntil 35 minutter.
1. divisjon: Selvvalgt program med effektiv scenetid inntil 25 minutter.
2. divisjon: Selvvalgt program med effektiv scenetid inntil 20 minutter.
3. til 7. divisjon: Selvvalgt program med effektiv scenetid inntil 15 minutter, maks 3 stykker.
Det gis ikke dispensasjon til ekstra spilletid, og korps som overskrider maksimal spille-/scenetid blir trukket i poeng: 1 poeng for første påbegynte minutt, deretter 1 poeng for hvert påbegynte halvminutt.
Bruk av flygel: Ved valg av program gjøres det oppmerksom på at det ikke er anledning til klimpring på strengene oppe i flygelet.
Bedømming
Konkurransen bedømmes av tre dommere i Elite og førstedivisjon. To dommere i 2. – 7.divisjon.
Påmelding
Påmelding åpner 15. juni 2025
Informasjon til påmeldte
Deltakerliste
Alle som deltar i NM janitsjar MÅ være registrert medlem i korpset, dvs. registrert i NMFs medlemsdatabase, før deltakerlisten sendes inn. De som blir registrert i korpset etter denne datoen kan ikke delta i NM. Frist for registrering/lagring av deltakerlisten er 6. februar 2026.
Registrering av deltakerliste gjøres ved bruk av linken korpset mottok ved påmelding. Denne listen hentes ut av NMF ved fristens utløp. Deltakerlisten skal omfatte alle spillende musikanter på scenen inkludert dirigent.
Deltakeravgift
NM: kr 465,- pr. medlem for deltakelse, der kr 65,- går til reisefordeling.
Deltagelse i kvalifisering: 1500,- pr. korps.
Påmeldingsavgift faktureres etter fristen for bestilling av festbilletter.
Innsending av informasjon
Partitur
Deltakerkorpsene i 2.-3.-4.-5.-6. og 7.divisjon skal sende inn to eksemplar av partituret, mens Elite og 1.divisjon må sende inn tre eksemplarer. Partiturene skal være dobbeltsidig og innbundet, og blir makulert etter bruk.
Partiturene skal være påført korpsets navn og divisjon, og angi rekkefølge på stykkene. Husk også å registrere info om spilletid på hvert stykke i program.no.
Adresse for innsending av partiturer:
NMF Trøndelag, Fjordgata 1, 7010 Trondheim
Frist: 21.februar 2025
Til orientering: Den digitale opplastingen blir delt med dommerne til deres forberedelser. De trykte partiturene får de utdelt ved ankomst Trondheim for bruk under konkurransen.
TONO-rapportering
For nasjonale mesterskap og regionmesterskap søker og rapporterer NMF til TONO for fremføringene. Korpsene behøver ikke å tenke på dette.
Omtale av program og korps
Til hjelp for konferansier ber vi om at korpset registrerer kort omtale av hvert stykke. Dette kan være hentet fra selve partituret eller det dere finner andre steder.
Vi ber også om en kort presentasjon av korpset (ca. 5 linjer).
Det er viktig at denne presentasjonen er nøktern, og den skal ikke inneholde momenter relatert til konkurransedeltakelse, verken NM eller andre konkurranser.
Alt dette skal gjøres i Program.no ved bruk av lenken korpset mottok ved påmelding.
Sceneoppsett
Alle korps må fylle ut og lagre sceneoppsettet sitt innen 1. mars 2026.
NB! Det blir satt opp platestativer på scene i Store sal. Dette gjelder elite og 1. divisjon. Alle korps skal gjøre sine fremføringer på flatt scenegulv, dvs. ingen kunstige podieoppbygginger.
Sceneoppsettet settes opp og lagres ved bruk av lenken korpset mottok ved påmelding.
Slagverk
Slagverksriggen viser spesifisert liste over tilgjengelig slagverkutstyr. (Publiseres medio januar)
Alt annet utstyr må fremskaffes av korpsene selv.
Slagverksvisning
Fredag 20. mars
1.divisjon & 7.divisjon, Store sal: kl. 08.00 – 08.30
5. & 6.divisjon, Lille sal: kl. 08.00 – 08.30
4.divisjon, Royal Garden Hotel: kl. 12.30 – 13.00
Lørdag 21. mars
Elitedivisjon, Store sal: kl. 08.00 – 08.30
2.divisjon, Royal Garden Hotel: kl. 08.00 – 08.30
3.divisjon, Lille sal: kl. 08.00 – 08.30
Instrumenter til rådighet
Følgende instrumenter stilles til rådighet etter behov:
Olavshallen Store sal: Steinway konsertflygel, mod. D-274, celesta, harpe – stil 23 (egen stemmenøkkel og ekstra strenger bør medbringes)
Olavshallen Lille sal: Steinway konsertflygel, mod.D-274
Royal Garden Hotel: Kawai flygel KG-7D
Instrumentene er ikke disponible i andre saler enn der de er satt opp. Det er viktig at disse instrumentene er skrevet inn i sceneoppsettet for at de skal bli gjort klar for korpset på scenen.
Korps som bruker lydutstyr / elektroniske instrumenter må montere og teste disse på de oppsatte tidene for slagverkvisning.
Infomøter
Sted: Radisson BLU Royal Garden Hotel. Møterom: Kristiansten i 2.etg.
Dato: Fredag 20. mars
Tidspunkt:
- 08.00: 1., 4., 5., 6. og 7. divisjon
- 18.00: Elitedivisjon, 2. og 3.divisjon
Vi minner om at alle korps skal være representert med én person.
Oppvarming og kontrollrutiner
Korpsene skal møte i garderobe 45 minutter før oppsatt scenetid.
Alle musikere må legitimere seg ved adgang til oppvarmingsrom før konkurransespilling. Det godtas legitimasjon med bilde og signatur (bankkort, førerkort el). Alternativt digitalt førerkort.
Den enkelte musiker skal også i kontrollen forevise sitt adgangstegn til konkurransen. Billettarmbåndet skal være festet rundt håndleddet.
Dommere
Publiseres kort tid før mesterskapet
Fotografering av alle korps
Vi kan i samarbeid med Fotograf Reimers tilby alle korps NM-bilde. Etter endt spilling på scenen blir korpset fulgt til fotografering, der det vil bli mulighet for å bestille NM-bilde – en morsom og historisk viktig dokumentasjon på hvem som egentlig var med i NM 2026!
NB! Korps som spiller på Scandic Nidelven blir fulgt over til Royal Garden for fotograferingen. Bestilling gjøres under fotograferingen. Pris pr. bilde: 225,-
Festkonsert og premieseremoni
Også i år blir festkonserten levert av Luftforsvarets musikkorps. Festkonserten begynner kl. 20.00.
Adgangstegn til festkonsert og premieseremoni koster kr. 270,- pluss billettavgifter (sum 330,-). Det er begrenset antall plasser i Olavshallen.
Merk: Én representant fra hvert korps har reserverte plasser på de fremste radene i Olavshallen. Premieutdelingen vil skje divisjonsvis, og én representant fra hvert korps skal da komme opp på scenen når konferansier annonserer deres divisjon.
Festkonserten er en eksklusiv liveforestilling i Olavshallens store sal. I tillegg overføres konserten til Olavshallens Lille sal og Royal Garden Hotel.
Billetter til festkonserten selges elektronisk via Olavshallens billettsystem.
Billettsalget åpner mandag 1. mars kl. 12.00.
NM-FESTEN – Royal Garden og Olavskvartalet
NM-festen starter kl. 20.00. Der spiller NMs tradisjonsrike orkester opp til dans og underholdning.
Bestilling av festbilletter gjøres ved buk av linken korpset mottok ved påmelding. Fyll ut feltet «Bestilling av festbilletter» og trykk lagre. Adgangstegn til NM-festen koster kr. 240,- ved forhåndsbestilling. Ved kjøp under arrangementet koster festbilletten kr. 290,-
Søke permisjon fra jobb for å delta på NM?
Har du medlemmer som skal søke permisjon fra jobb for å delta i NM? Her er litt nyttig informasjon hvis noen trenger å søke permisjon fra jobben for å delta i NM. Sitert fra Kommunenes sentralforbund:
Velferdspermisjoner
Velferdspermisjon med lønn eller uten lønn utover det som framgår av arbeidsmiljøloven kap. 8 og Hovedtariffavtalen § 8, må kommunen, fylkeskommunen eller bedriften selv ta stilling til. Aktuelle temaområder som kan vurderes er (bl.a.):
For deltakelse i større kultur- og/eller idrettsarrangementer (eksempelvis nasjonale og internasjonale musikk- og idrettskonkurranser.)
Overnatting og transport i Trondheim
For informasjon om opphold og overnatting i Trondheim, ta direkte kontakt med: G Travel Get Together Trondheim
Kontaktperson: Lene Stamnes
73 80 77 20 / meet.trd@gtravel.no
I tillegg til hotellovernatting kan G Travel være behjelpelig med flybestillinger, buss t/r flyplassen, middagsreservasjoner, utflukter m.m.
Ta kontakt for å høre hva de kan gjøre for deg og ditt korps.
Viktige datoer
15. september: Påmeldingsfrist.
1. november: Frist for innlevering av opptak og signert deltakerliste til kvalifisering.
15. november: Publisering av resultat fra kvalifisering
20. november: Publisering av endelig divisjonsinndeling med spilletider
1. desember: Frist for levering av bytteskjema for spilletid
6. februar: Frist for:
- lagring av elektronisk deltakerliste, jfr. NM-reglementet.
- registrering av program, spilletid, omtale av verk og korps.
- innsending av partitur og opplasting av digitale partitur (via påmeldingslinken)
1. mars: Frist for:
- lagring av sceneoppsett i (via påmeldingslinken)
- bestilling av billetter til musikerfest (via påmeldingslinken)
20. – 21. mars: Velkommen til NM janitsjar i Trondheim!
Kontakt
Prosjektleder: Håvard Hinsverk
982 82 378
NMF Trøndelag, Fjordgata 1, 7010 Trondheim
Sekretariat under mesterskapet: 982 41 165 / nmjanitsjar@musikkorps.no

Hvert år møtes korps fra hele landet til norgesmesterskapet for janitsjarkorps. Konkurransen foregår i Trondheim, og korpsene fordeler seg på åtte divisjoner.
Programmet – hva skjer når?
20. mars
1. div.: Store sal, Olavshallen, kl. 14:00
4. div.: Royal Garden, kl. 14:00
5.div.: Lille sal, Olavshallen, kl. 09:00
6. div.: Lille sal, Olavshallen, kl. 16:00
7. div.: Store sal, Olavshallen, kl. 09:00
21. mars
Elite: Store sal, Olavshallen, kl. 09:30
2. div.: Royal Garden, kl. 09:30
3. div.: Lille sal, Olavshallen, kl. 09:30
Lurer du på når ditt korps går på scenen?
Få all informasjon om NM janitsjar rett på din mobil!
Last ned program.no-appen gratis, og få all informasjon fra NM rett på skjermen. Her finner du alt om spilletider og program, dommeroversikten - og resultatene når de er klare!
Hvordan kjøper jeg billetter?
Kjøp billetter på Olavshallens nettside. Legges ut for salg i januar....
Billetter kjøpt på nett må byttes inn i armbånd i Olavshallens billettluke eller NM-sekretariatet eller ved inngang til salene på Scandic Nidelven og Royal Garden.
Billetten gjelder begge dager og gir inngang på alle konkurransescener.
Opplev NM i Trondheim
Praktisk informasjon
Planlegge ditt besøk? Olavshallen har samlet masse praktisk informasjon om huset her:
Utstillere
Til NM janitsjar 2026 vil det selvfølgelig være mange ulike stands du kan besøke.
Listen over utstiller blir publisert i program.no-appen før mesterskapet starter.
Besøk Norges Musikkorps Forbund
Besøk vår flotte stand – der du kan møte Ungdomsløftet, ConductIT og Dirigentuka.
NM-merch!
Genser får du kjøpt hos utstiller korpsgenser.no. Benytt koden «NM25» og få early bird-rabatt her, og hent varen under NM: korpsgenser.no/(...)/nm-janitsjar
Sulten?
Utforsk Olavshallens herlige og varierte mattilbud mellom slagene. Her finner du noe du liker!
Streaming
BrassPass.TV strømmer NM janitsjar 2025!
BrassPass.TV strømmer fra Olavshallen store og lille sal på NM janitsjar 2025. Dersom du ikke har anledning til å legge turen til Trondheim er dette en perfekt anledning til å få med seg litt av moroa likevel!
Sjekk ut BrassPass.TV her.
Ved problemer underveis, kontakt support@jwplayer.com
Kontakt oss
Noe du lurer på?
Ta kontakt: nmjanitsjar@musikkorps.no
Deltakende korps?
Hvilke korps som deltar med spillerekkefølge blir publisert i desember.

Hvert år møtes voksenkorps fra hele landet til norgesmesterskapet for janitsjarkorps. Konkurransen fyller flere konsertsaler i Trondheim, og mesterskapet fordeler seg på åtte divisjoner.
Sommer- og ferietilbud
Er du klar for å fylle ferien med musikk og læring? Her får du en unik mulighet til å utvikle dine ferdigheter på instrumentet, lære av erfarne instruktører, og møte andre musikkglade deltakere.


Regionkorps
Regionkorps er et tilbud for ungdom mellom 14 og 21 år som spiller i skolekorps. Her får musikanter muligheten til å utvikle seg musikalsk og møte andre med samme interesse. Ingen krav om prøvespill – kun gleden av musikk på høyt nivå!
Turer
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam.
